חיפוש באתר
 

חדשות


 
מועדון לקוחות למחזיקי
כרטיס חבר ההתאחדות
 
 


 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 
 

 


 
 
 
לעבור את יום הכיפורים בשלום

 
 
 


מאת: תזונאית קלינית-טבעית, טלי שטרוצר.


חגי ישראל משופעים בארוחות מדושנות וכבדות...חודש תשרי לא חורג מכלל זה ומשופע בארוחות ראש השנה/יום כיפור/סוכות שבדר"כ  עתירות קלוריות ומכבידות על הגוף... וכך רוב עמינו מסיים את חודש תשרי בעודף משקל "קל" במקרה הטוב או עודף משקל "כבד" יותר במקרה הרע.. אתנחתא קלה משולחן החג מתרחשת ביום הכיפורים, בו לשם שינוי צמים...
 

על מנת לעבור את הצום בדרך הקלה ביותר, יש להכין את הגוף יום-יומיים לפני  החג- שבהם מומלץ לצרוך מזונות קלים לעיכול המכילים דגנים מלאים, חלבונים איכותיים (אפשר מן החי, אך גם תבשילי קטניות שיוצרים חלבון מלא -כמו למשל מג'דרה שמכילה אורז שהוא פחמימה עם עדשים שהם קטניות), שפע ירקות המכילים ויטמינים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון מצויינים וכמובן שתיה מרובה של מים.

לעומת זאת כדאי להמנע  מצריכה של  משקאות ממותקים ולהפחית את כמויות הקפה ,קולה (גם דיאט) ,שוקו והתה שאנו צורכים כרגיל ,כדי להמנע מתחושת הסחרחורת שאנשים חווים כשהם לא מקבלים את הקפאין לו הם רגילים ומצד שני למנוע מן הגוף לשתן את הנוזלים "המיותרים" –דבר שאופייני למשקאות המכילים קפאין או תאין.כמובן שנמנע מצריכת אלכוהול הגורם לאיבוד נוזלים אף הוא.

ביום הצום חשוב לשתות הרבה מים בכמויות קטנות ובהפסקות עד שעת הארוחה המפסקת על מנת שהגוף לא יפריש את כל הנוזלים שלא ספג בבת אחת, אלא יספוג כל פעם מעט.
יש לאכול ארוחות קטנות המכילות פחמימות מלאות (לחם מלא, אורז מלא, קינואה, דגנים מלאים) וחלבונים (גבינה, עוף, טונה, חלב) או שומנים בריאים (כמו אבוקדו, זיתים, טחינה...) לאורך כל היום, ולהשתדל לצרוך מזונות הקלים לעיכול. נקפיד על צריכת מעט מלח במזוננו בעיקר משום שכל הרטבים / גבינות / מזונות משומרים ומעובדים
כדאי לשלב מים בכמות מדודה כבר מהבוקר. להחליט לשתות כוס כל שעה במהלך היום  וכוס מים כל 20 דק' בשעה  שלפני תחילת הצום.

את הארוחה המפסקת כדאי לפתוח במרק צח ורצוי שתכלול פחמימות מורכבות כדוגמת לחם מחיטה מלאה, פסטה, הטטה, קינואה, אורז מלא,כוסמת, קטניות, וכמובן ירקות . פחמימות מלאות מתפרקות לאט בגוף ובכך מקטינות את הפרשת האינסולין, מגבירות את תחושב השובע, ונותנות לגוף אנרגיה לטווח ארוך יותר מאשר פחמימות רגילות. ובנוסף  חלבון כלשהו כמו דגים, עוף או בשר (או קטניה). כדאי להוסיף לארוחה ירקות וזאת על מנת להגביר את כמות הסיבים התזונתיים בגוף- הסיבים מאיטים את ספיגת הפחמימות לדם (מורידים את הערך הגליקמי של הארוחה) ועוזרים בייצוב רמת הסוכר בדם.
חשוב לא לאכול מאכלים מתובלים , חריפים ,חמוצים או מלוחים מידי שגורמים לתחושת רעב וצמא, וחשוב לא פחות לא לקום "מפוצצים"  מידי – לקום מהשולחן  קצת לפני ששבעים.
בסיום  הארוחה מומלץ לא להרבות בארוחה המפסקת בדברי מתיקה וקינוחים למיניהם ("על חשבון" הצום הקרב...) העלולים לגרום לנפילת אנרגיה -לתחושת עייפות, חולשה ולהגביר את תחושת הצמא.
מובן שבזמן הצום מומלץ מאוד לנוח בסביבה ממוזגת ולא לבצע פעילות גופנית.

במוצאי כיפור-שבירת הצום רצוי לסיים את הצום בשתיית תה או חליטת צמחים ממותקת בכפית דבש וצריכת פחמימות זמינות כמו פרוסת עוגה, פרוסה מרוחה בריבה או ביסקוויט,  וכיוצא בזה.  לאחר כשעה מומלץ לאכול ארוחה קלה המכילה פחמימה מורכבת, חלבון וירק – הארוחה יכולה להיות מבושלת או קלה כמו כריך. חשוב לא לשבור את הצום עם מזון עתיר שומן וכבד (כמו בישולים עתירי שומן או מטוגנים למיניהם).
כדאי שבסיום "חשבון הנפש" של החג, נלמד גם ל"הקשיב" לעצמינו- לאכול בתבונה ולא להאביס ולהלחיץ עצמינו במזון מיותר (לאחר שצימצמנו קיבתינו).


שנה טובה של בריאות הצלחה ואושר
וחתימה טובה
טלי


___________________________________________________

טלי שטרוצר
תזונאית קלינית-טבעית ומרצה ביחידה החוץ אקדמית (מגמת טבחות וקונדיטוריה) של אוניברסיטת בן גוריון באילת.
שימשה כתזונאית בפרוייקט "לרזות בגדול ולזכות בהמון" שיזמה רשת מלונות "ישרוטל" –"תחרות" הרזיה מבוקרת לנשים (לכבוד יום האשה) מהרשת המשולבת בפעילות ספורטיבית (שלושה וחצי חודשים שבמהלכן הנשים ירדו בין 18 ל 27 ק"ג!)
מלווה מקצועית קבוצת תמיכה לילדים ומבוגרים במתנ"ס אילת והרצאות בבתי ספר לילדים נוער ומגמת מחול .
כמו כן מרצה בחברת חשמל ובעמותה לקידום מקצועי, נושאים עיקריים:
בריאות ותזונה בעבודה בריאה לשיפור איכות החיים.
וכמובן מטפלת טיפולים פרטניים במטופלים.
 

 
 
הצעות עבודה אחרונות
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרוש קונדיטור
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרוש אופה
  מידע נוסף
   
דרוש טבח
  מידע נוסף
   
דרוש שף
  מידע נוסף
   
דרוש שף קונדיטור
  מידע נוסף
   
דרושים קונדיטורים
  מידע נוסף
   
דרושים עובדי מטבח
  מידע נוסף
   
דרוש סושי מן
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרושים סו שפים, טבחים
  מידע נוסף
   
דרוש סו שף
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
קונדיטורים ועובדי מטבח
  מידע נוסף
   
דרוש אופה
  מידע נוסף
   
דרוש שף / שפית
  מידע נוסף
   
דרוש טבח
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים וקונדיטורים
  מידע נוסף
   
סו שף
  מידע נוסף
   
קונדיטור /ת
  מידע נוסף
   
קונדיטור /ת
  מידע נוסף
   
אחראי\ת מטבח קר
  מידע נוסף
   
סו שף
  מידע נוסף
   
קונדיטור/ית
  מידע נוסף
   
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 




 
Bookmark and Share
 


 
מועדון לקוחות למחזיקי
כרטיס חבר ההתאחדות
 
 



 


 


 

 


 


 



 


 


 


 



 



 


 


 


 



 


 


 
 
כל הזכויות שמורות © ICPA  התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל    I    טלפון: 08-6227876    icpa.israel@gmail.com    I

לייבסיטי - בניית אתרים