חיפוש באתר
 

חדשות


 
מועדון לקוחות למחזיקי
כרטיס חבר ההתאחדות
 
 


 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 
 

 


 
 
 
מה נשתנה בתקן 9001 ISO?

 
 
 

תקני 9001 ISO, עוברים שינויים יזומים על ידי הוועדה הטכנית של ארגון התקינה הבין לאומי. את השינויים בגרסת 2008 על הארגונים ליישם תוך שנתיים, ואילו ארגונים חדשים לא יותעדו כבר בנובמבר לפי הגרסה הקודמת. מה פתאום שינוי? ומה זה אומר?

סופיה רימסקיך*
----------------
*כותבת המאמר מכינה ארגונים להתעדה לפי תקנים שונים.

באדיבות מזון+

 


תקני 9001 ISO, המיושמים על ידי יותר ממיליון ארגונים ב- 175 מדינות, עוברים שינויים יזומים על ידי הוועדה הטכנית של ארגון תקינה בין לאומי (176 TC/ISO) כל מספר שנים (הדיון בעדכונים נדרשים מתחיל 3 שנים לאחר פרסום הגרסה הקודמת) על פי תגובות המשתמשים (משוב משתמשים בכל העולם, הצעות העולות מתהליך אינטרפרטציה, חקר שווקים, הזדמנויות לשיפור תאימות עם 140001 ISO והצורך בניסוח ברור, קלות היישום והתרגום) והתפתחות הידע והניסיון הניהולי ביישום מערכות ניהול.
בשנה שעברה, 2008, יצאה הגרסה הרביעית של התקן 9001 ISO והיא תורגמה לעברית בתחילת 2009; על הארגונים ליישמה תוך שנתיים. ארגונים חדשים לא יותעדו (יוסמכו) לפי הגרסה הקודמת החל מ- 15.11.2009.
גרסאות מתעדכנות
תקני 9001 ISO מיועדים לארגונים המעוניינים להקים מערכת ניהול איכות, והם מהווים אוסף של טכניקות ניהוליות המבוססות על ידע מקצועי וניסיון. ארגון המטמיע את התקן בצורה מושכלת מפיק ממנו תועלות רבות מעבר לקבלת התעודה. אם השנים משתנה הגישה של התקן מגישה טכנית בעיקרה לגישה עסקית אשר שמה דגש על שביעות רצון הלקוח ועל שיפור מתמיד של המערכת דרך גישה תהליכית, התייחסות לסביבה בה פועל הארגון והסיכונים הכרוכים בה והשגת תוצאות רצויות.
בנוסף לתקן  9001 ISO המספק מסגרת להתעדה, קיים תקן 9004 ISO אשר נועד לעזור למשתמשים להפיק תועלת ממערכת האיכות בארגון, והוא אינו מיועד להתעדה, אלא לשימוש פנימי בלבד. תקן זה עובר עדכון בימים אלה וצפוי להתפרסם לקראת סוף 2009.
למי שאינו זוכר או יודע, גרסאות קודמות היו:
- 1987 – הגרסה הראשונה של התקן.
- 1994 - שינוי קל אשר הכניס את נושא האחזקה לתקן.
- 2000 – שינוי מהותי מאוד כולל שינוי במבנה התקן.
- 2008 – הגרסה הנוכחית, שינוי נוסח והבהרות.
מה  בעצם השתנה?
מה בעצם מייחד את הגרסה הזו, מה השינויים לעומת קודמת, מה על הארגון לעשות כדי להתאים את עצמו לדרישות ומה עומד מאחורי זה?
כאסטרטגיה בביצוע עדכון זה נקבע כי לא ישולבו בתקן דרישות חדשות והשינויים מיועדים לאפשר התאמה חלקה של מערכות קיימות, ללא תוספת עלות. מעבר בין הגרסאות אינו מהווה שדרוג.
לכן מי שמשווה את הגרסה החדשה לעומת קודמת לא ימצא את השינויים מייד – מבנה התקן נשאר קבוע ולא נוספו לו פרקים או דרישות חדשות.
רוב השינויים הם הדגשות, הבהרות ושיפורי ניסוח המונעים פירוש שגוי של התקן.
אם נראה את הדברים המהותיים ביותר נמצא:
התייחסות נוספת לעבודות המבוצעות במיקור חוץ (תהליכים הנעשים   ע"י  קבלני  משנה /Outsourcing) והבקרה עליהן.
הרחבה של מושג דרישות על פי דין (דרישות סטטוטיריות ורגולטוריות).
הגמשה בחלק מהדרישות (כאשר יש צורך)
בנוסף נוספו הבהרות הבאות:
מדידת תהליכי מערכת ניהול איכות – רק כאשר הדבר ישים (הגמשה).
החובה היא לא של 6 נהלי חובה אלא 6 נושאים שחייבים להיות מעוגנים בנהלים כתובים – ייתכן נוהל המתייחס ל- 2 נושאים או נושא המכוסה על ידי יותר מנוהל אחד.
בקרת מסמכים חיצוניים רק כאשר הארגון קבע כי הם נחוצים למערכת האיכות.
נציג הנהלה חייב להיות אחד מחברי הנהלת הארגון.
דגש כי הכשרה נדרשת לכל העובדים המשפיעים על התאמת מוצר, גם כאלה שמשפיעים עליה באופן עקיף.
הדרכה הנה כלי להשיג כשירות הכרחית – אם קיימת התאמה ניתן לא לבצע הדרכה.
מערכות מידע הן חלק מתשתיות.
הוספת הגדרה מפורטת מה נכלל בסביבת העבודה.
הוספת הערת הבהרה לגבי פעילויות לאחר המסירה.
תכן ופיתוח – הוספת הערות הבהרה.
ניסוח משופר בהתייחס לתהליכים הדורשים תיקוף.
דרישה של זיהוי ועקיבות לכל אורך שרשרת מימוש מוצר (רכש, הזמנות וכו'); תחזוקת הרשומות של זיהוי ייחודי של מוצר (כאשר נדרש) במקום דרישה לתיעוד (ניסוח משופר).
הערה כי נתונים האישיים של הלקוח הם חלק מרכוש לקוח.
שיפור ניסוח - ציוד מדידה במקום התקני מדידה.
הוספת הערה לגבי דרכים אפשריות לאיסוף מידע לגבי שביעות רצון לקוח.
מבדק פנימי – חלוקת פעולות לסילוק אי התאמות וסיבותיהן לפעולות תיקון ופעולות מתקנות.
הוספת הערה הקובעת כי היקף ניטור תהליך נקבע לפי השפעתו על איכות המוצר.
בניטור מוצר הדרישה לרשומות היא לגבי הגורם המוסמך למסירת המוצר ללקוח בלבד
טיפול מוצר לא מתאים – התייחסות נוספת למקרה שאי התאמה מתגלה לאחר הספקה –  נועד לארגונים המספקים שירות.
בדיקת אפקטיביות של פעולה מתקנת/מונעת – הדגשה.
אז מה נדרש הארגון לעשות?
דבר הפשוט ביותר – בכל מקום בו מאוזכר תקן 9001:2000 יש להחליף ל- 9001:2008 ISO (מי שאופטימי וחושב ששינוי הבא גם לא יהיה מהותי, יחליף ל 9001 ISO בלבד לחסוך שינוי בעוד כ- 6-7 שנים).
לבחון האם דרישה כלשהי שיש הדגשה או הבהרה עליה לא מיושמת לפי הדרישות החדשות  (למשל יש מיקור חוץ והוא לא מבוקר), אם כך - להחליט על הצורך לעגנה בנהלים או מסמכים אחרים וליישמה.
 

 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
הצעות עבודה אחרונות
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרוש קונדיטור
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרוש אופה
  מידע נוסף
   
דרוש טבח
  מידע נוסף
   
דרוש שף
  מידע נוסף
   
דרוש שף קונדיטור
  מידע נוסף
   
דרושים קונדיטורים
  מידע נוסף
   
דרושים עובדי מטבח
  מידע נוסף
   
דרוש סושי מן
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
דרושים סו שפים, טבחים
  מידע נוסף
   
דרוש סו שף
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים
  מידע נוסף
   
קונדיטורים ועובדי מטבח
  מידע נוסף
   
דרוש אופה
  מידע נוסף
   
דרוש שף / שפית
  מידע נוסף
   
דרוש טבח
  מידע נוסף
   
דרושים טבחים וקונדיטורים
  מידע נוסף
   
סו שף
  מידע נוסף
   
קונדיטור /ת
  מידע נוסף
   
קונדיטור /ת
  מידע נוסף
   
אחראי\ת מטבח קר
  מידע נוסף
   
סו שף
  מידע נוסף
   
קונדיטור/ית
  מידע נוסף
   
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 




 
Bookmark and Share
 


 
מועדון לקוחות למחזיקי
כרטיס חבר ההתאחדות
 
 



 


 


 

 


 


 



 


 


 


 



 



 


 


 


 



 


 


 
 
כל הזכויות שמורות © ICPA  התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל    I    טלפון: 08-6227876    icpa.israel@gmail.com    I

לייבסיטי - בניית אתרים